Thursday 28 March 2013

Senyum itu 'cantik'


"susahlah nak sedekah nie"
"tak ada duitlah nak sedekah"
"malaslah nak bersedekah nie"
"sedekah ke riak"
"baik aku simpan duit daripada bersedekah"

Assalam sahabat-sahabat perjuangan...ucapan di atas itu adalah antara persoalan-persoalan ataupon bisikan syaitan kepada diri kita semasa atau ingin bersedekah......Allah..begitu mudah bisikan syaitan mengalir di telinga kita...semoga kita dijauhi oleh bisikan tersebut...amin...

kalau bab-bab sedekah ini, kita sering kaitkan dengan duit.....sebab itulah bangkit persoalan seperti di atas...kali ini saya nak berkongsi bahawa sedekah itu bukan dari duit...itu semua retorik semata-mata...hehehe...tetapi sedekah boleh juga dari senyum..ada 1 hadis Rasulullah S.A.W, maksudnya “Senyum kalian bagi saudaranya adalah sedekah, beramar makruf dan nahi mungkar yang kalian lakukan untuk saudaranya juga sedekah, dan kalian menunjukkan jalan bagi seseorang yang tersesat juga sedekah.”

Rasulullah S.A.W sendiri cakap bahawa senyum ini adalah sedekah....janganlah kita berwawasan sempit mengenai istilah bersedekah ini,mustahil untuk kita lakukan nanti...jadi, mana-mana sahabat tak ada duit itu,senyumlah banyak-banyak supaya dapat pahala tetapi biarlah ikhlas.....janganlah selalu senyum,nanti orang cakap gila pula....hehehe...senyumlah muslim semua sebab senyum itu 'cantik'.....perkataan inilah selalu saya katakan kepada sahabat saya jika dia mempunyai masalah...senyum inilah pengubat hati yang lara dan sedih...sebab itulah senyum itu 'cantik'.....alhamdulillah,,.disini sahaja warkah saya...semoga memberi manfaat kepada sahabat semua..amin...saya harap sahabat-sahabat senyumlah selalu kerana senyum itu 'cantik'..Assalam..:)


No comments:

Post a Comment