Tuesday 26 March 2013

saya orang 'Baru'

Assalam semua sahabat..:)

Nama saya Khaizul Afizam...saya orang 'baru' dalam dunia blogger ini...masih banyak lagi saya kena belajar mai,so kalau ada saya buat silap dan khilaf mohon tunjuk ajar mai....hehehe..saya bukan orang cina mai,saya orang 'baru'...heheh..saya memang suka bergurau.. 

Tentu bermain dalam pemikiran kamu semua kenapa dan mengapa saya melangkah masuk ke dunia blogger. Semestinya ada orang cakap membazir masa,tenaga dan macam-macamlah...bawah ini saya akan nukilkan sebab saya masuk dunia blogger ini...

Bissmillahirahmanirahim...

Pemuda.......inilah sebab saya masuk dunia blogger....ramai pemuda di Malaysia membazirkan tenaga,masa dan duitnya untuk benda yang melalaikan...Ya Allah,jauhlah aku dari semua ini....insyaallah blog ini akan membicarakan pemuda,peranan pemuda dan sebagainya...

Rasulullah pernah bersabda,
“Tidak akan beranjak kaki anak Adam pada Hari Kiamat dari sisi Rabbnya sampai dia ditanya tentang 5 (perkara) : Tentang umurnya dimana dia habiskan, tentang masa mudanya dimana dia usangkan, tentang hartanya dari mana dia mendapatkannya dan kemana dia keluarkan dan tentang apa yang telah dia amalkan dari ilmunya”. (HR. At-Tirmizi).
Hadis di atas jelas menunjukkan bahawa masa muda merupakah salah satu nikmat terbesar yang akan diminta pertanggungjawaban di hadapan Allah. Dan itu sekaligus menunjukkan bahawa Islam sangat memperhatikan usia muda dan para pemuda. 

Semoga kita menjadi pemuda sebagaimana pemuda di zaman Rasulullah S.A.W...Bilal bin Rabah,Mus'ab bin Umair,Abdullah bin Mas'ud,Mu'az bin Jabal,Anas bin Malik dan ramai lagi..itulah antara pemuda yang berjuang bersama-sama dengan Nabi Allah dalam menegakkan agama islam...Allahuakbar begitu besar jasa mereka kerana kita dapat merasai nikmat islam pada masa kini...Semoga kita menjadi pemuda sepertimana pemuda-pemuda di zaman Rasulullah. 

Alhamdulillah..ini nukilan pertama saya sebagai ahli blogger...semoga bermanfaat kepada anda semua...amin...sekian..assalamualaikum..:)







No comments:

Post a Comment