Wednesday 27 March 2013

Pemuda dan Dakwah

Assalam sahabat-sahabat....

Semua sahabat sihat ke? saya mahu tanya sahabat sekalian,kenal tak pemuda yang berjubah putih serta berkopiah putih itu....saya rasa semua sahabat kenal pemuda ini kalau sahabat tengok realiti TV Imam Muda musim kedua dan drama islamik Warkah Cinta.... insan ini bernama Imam Muda Nazrul @ Amir Mukhlis dalam Warkah Cinta..heheheh...gambar ini diambil semasa program bedah buku yang dianjurkan Sahabat Masjid (SAHAM) di Universiti Malaysia Pahang....'U' saya..hehehe

Saya bukanlah menyanjungi Imam Muda Nazrul tetapi saya mengambil beliau sebagai salah satu contoh kepada pemuda dalam berdakwah...sebab apa...sebab Imam Muda Nazrul boleh berlakon dan bernyanyi...sebagai seorang pendai'e,kaedah atau cara dalam berdakwah mestilah versataliti maknanya haruslah pelbagai...banyak lagi kaedah(uslub) dalam berdakwah, tak semstinya selepas ini semua sahabat pakat-pakat belajar menyanyi dan berlakon...janganlah sampai macam itu...mungkin sahabat sekalian ada yang pandai melukis,mengarang buku atau novel,bersukan,berniaga, dan sebagainya...pelbagaikan dakwah anda barulah penerima(mad'u) tidak bosan...insyaallah..

Saya masih ingat kata-kata Imam Muda Nazrul ini semasa program malam itu,

"biarlah kita menjadi student yang
O.S.E.M..apa makna O.S.E.M ini
adalah O ordinary, S student, 
E extraordinary dan M muslims." 

apakah yang dimaksudkan IM Nazrul ialah walaupon kita bakal menjadi engineering nanti,maka biarlah kita menjadi engineering yang 'luar biasa'....apapon kerjaya kita selepas ini,biarlah kerjaya yang 'luar biasa'...'luar biasa' dimaksudkan oleh IM nazrul iaitu muslim yang luar biasa....walaupon menjadi engineering biarlah jadi engineering yang tahu apa itu islam,apa yang ada dalam islam dan sebagainya...

Sampai kat sini jelah nukilan saya hari ini....apapon dalam gambar itu tak ada saya,yang ada hanyalah sahabat-sahabat saya iaitu abang Syakir. abang Safwan(naqibku) dan abang Muiz...hehehe..semoga nukilan saya ini memberi manfaat kepada sahabat-sahabat...insyaallah..amin..sekian..assalamualaikum...:)

No comments:

Post a Comment